A PPC egy fizetett keresési marketing, melynek világa igencsak izgalmas, hiszen olyan nélkülözhetetlen fogalmakkal dolgozunk, mint a kulcsszavak, költségvetések és konverziók.
Ez a világ folyamatosan nyüzsög, soha nem áll le, hiszen fontos, hogy lépést tartson az elvárásokkal, a konstans változásokkal. Ettől válik rendkívül izgalmassá, és mi ebbe fogunk az alábbiakban egy kis betekintést tenni.
Mi a PPC?
A kattintásonkénti fizetés (Pay-per-click, vagyis röviden: PPC) egy olyan hirdetési modell, amely lehetővé teszi a marketingszakemberek számára, hogy hirdetéseiket elhelyezzék egy bizonyos hirdetési platformon, és valahányszor a látogatók rákattintanak a megjelentetett hirdetésekre, kifizessék a szóban forgó platform gazdáját. A PPC-hirdetés, illetve a kattintásonkénti fizetés marketingjének alapvető küldetése abban rejlik, hogy a hirdetést megtekintő, a hirdetésre rákattintó felhasználókat (potenciális vásárlókat) átirányítsa a hirdető webhelyére, ahol a látogató várhatóan értékes műveleteket hajt végre – például: megvásárol egy terméket vagy szolgáltatást.
A keresőmotorok rendkívül populáris hirdetési platformok, amelyek a felhasználók számára lehetővé teszik, hogy kereséseik, információszerzéseik során releváns hirdetésekhez juthassanak.
Az olyan népszerű szolgáltatások, mint például a Google Ads és a Bing Ads, úgynevezett valós idejű licitálással működnek, amelynek keretében a reklámkészleteket valós idejű adatok felhasználásával, egy automatizált és privát aukción keresztül értékesítik.
Hogyan működik a PPC?
Valahányszor, amikor a keresőmotor találati oldalán fellelhető egy hirdetési hely, azonnal megjelenik a kulcsszó aukciója. Ugyanakkor a döntésről, mely szerint ki lép ki győztesen a hirdetés-versenyből, magáénak tudva a SERP (search engine results pages) első helyét a hirdetés megjelenítése szempontjából, több faktortól válik függővé – ide sorolva az ajánlat összegét, a hirdetés minőségét, stb. Az aukciók tulajdonképpen a PPC fogaskerekei, amelyek működésben tartják a hirdetési folyamatot.
Az aukciók akkor veszik kezdetüket, amikor egy felhasználó rákeres valamire a keresőmotorok valamelyikén. Amennyiben vannak olyan hirdetők, akik számára fontos a felhasználó lekérdezésével kapcsolatos hirdetés megjelenítése, abban az esetben elindul az aukció, melyet a hirdetők által meghirdetett kulcsszavak segítségével indítanak el. Azok a hirdetések, amelyek megnyerték a hirdetési versenyt, megjelennek a keresőmotorok eredményoldalain. Ahhoz, hogy a hirdetést megjelentetni kívánó vállalkozók hirdetései megjelenjenek, illetve, hogy hirdetéseiket be tudják állítani, olyan platformokat hívnak segítségül, mint a Google Ads (itt meghatározzák, hogy hol és mikor szeretnék, hogy megjelenjenek a hirdetéseik).
Ahhoz, hogy a különféle terméktípusok és helyszínek kezelése könnyebb legyen, a fiókok hasznos kampányokra vannak felosztva, melyek tovább oszthatók hirdetési csoportokra (ezek releváns hirdetéseket és kulcsszavakat tartalmaznak). A kattintásonkénti fizetési hirdetések, vagyis a PPC típusú marketing esetében a vállalkozásoknak csupán abban az esetben kell fizetniük a futtatott hirdetéseikért, amikor a felhasználók ténylegesen rákattintanak ezekre a hirdetésekre.
PPC és a kulcsszavak
A kulcsszavak a PPC és a keresőoptimalizálás szempontjából is rendkívül fontosak, hiszen ezek a szavak és kifejezések kapcsolják össze a hirdetőket a felhasználók keresési kérdéseivel.
Ezek a lekérdezések jelentik azokat a szavakat, amelyeket az informálódó, problémáikra megoldást kereső felhasználók bepötyögnek a keresőmotorok keresőmezőibe, azzal a céllal, hogy megoldást, választ találjanak.
A marketingszakemberek azokat a kulcsszavakat léptetik életbe a keresőkben, amelyek érdemesek a felhasználók célzására – mindezt összeegyeztetve, összhangba hozva a lekérdezésekkel.
Ekképpen nem kell meglepődnünk azon sem, ha egy adott kulcsszó nem felel meg a helyesírási szabályoknak, hiszen a kulcsszavak a többféle lekérdezés általános absztrakcióiként nyilvánulnak meg, amelyek gyakran hajlamosak a „szabálytalanságokra” – így a helyesírási hibákra és misspellingre egyaránt.