Ha valakinek a mai világban szüksége van egy termékre vagy szolgáltatásra, az internetes keresők egyikét használja (többnyire a Google-t). A felmérések szerint azonban a felhasználók többsége a találati lista első oldaláról választ, és amelyik vállalkozás nem szerepel itt, bizony potenciális vásárlóktól, és így bevételtől esik el.
Mikor érdemes keresőoptimizáltatni egy honlapot?
Már a weblapok tervezésekor és készítésekor is érdemes figyelembe venni a keresőoptimalizálás írott és íratlan szabályait, de a már elkészült honlapok hatékony optimalizálása is lehetséges. Több jele és oka is lehet annak, hogy itt az ideje a keresőoptimalizálásnak:
- ha a látogatottság növelése a cél
- ha egy honlapot az internetes keresőkben csak nehezen lehet megtalálni
- ha a konkurens cég holnapjának nagyobb a látogatottsága
- ha a kiválasztott keresőszavakra nem az első három helyen szerepel az adott honlap
Ez utóbbi azért fontos, mert a felmérések azt az elméletet támasztják alá, miszerint a felhasználók a keresők találati listájának első három helyezettjére kattintanak leggyakrabban, tehát ezeket az oldalakat látogatják a legtöbben. Ha tehát egy holnap nem a képzeletbeli dobogó valamelyik fokán helyezkedik el, akkor erősen ajánlott keresőoptimalizáltatni a több látogató, és az így szerezhető több ügyfél, megrendelő reményében. A keresőoptimalizálásnak számtalan engedélyezett módszere van, amihez csupán egy jó szakember kell.
A keresőoptimalizálásról bővebben
A keresőoptimalizálás megértéséhez előbb az olyan internetes keresők működésével kell tisztában lenni, mint amilyen például a Google. Ezek a keresőoldalak az interneten található honlapokat folyamatosan látogatják, az ezeken olvasott adatokat pedig a saját adatbázisukban tárolják, így amikor valaki egy internetes keresőben egy kulcsszóra rákeres, tulajdonképpen a keresőoldal adatbázisában végez lekérdezést.
A keresőrobotok több szempontból is vizsgálják a honlapokat, és minél jobbnak ítélik egy honlap tartalmát, az annál jobb helyezést ér el a találati listákon. Tehát az elért helyezés több tényező függvénye:
- A keresőoptimalizálás első és legfontosabb lépése a keresőbarát kialakítás, ami azt jelenti, hogy a honlapok fejlesztésénél figyelembe kell venni, hogy a honlapok kódjait olvasó keresőrobotok még nem képesek minden adatot értelmezni.
- Az is sokat számít, hogy mennyi és milyen minőségű tartalommal van egy honlapra feltöltve. A tartalom minősége ebben az esetben azt jelenti, hogy mennyire illik a honlaphoz, mennyire releváns.
- A honlapra mutató linkek, külső hivatkozások is nagy szerepet játszanak a jó helyezések elérésében.
- Az is lényeges tényező, hogy az adott témában publikált konkurens honlapok milyen mértékben vannak keresőoptimalizálva, tehát mekkora a verseny az adott keresőszóra.
Mindez mutatja, hogy egy honlap keresőoptimalizálása mennyire összetett és fontos feladat, hiszen esetenként egy-két kisebb változtatással is jelentős sikerek érhetőek el. Amennyiben azonban a honlap régebbi technikával készült, és nem keresőbarát kialakítású, szükséges lehet a honlap teljes frissítése, újraformálása is.
Megfelelően keresőoptimalizált a honlap?
Ezt a legegyszerűbben úgy lehet ellenőrizni, hogy a keresők különböző kulcsszavakra milyen helyen adják ki. Amennyiben a honlap témájához kapcsolódó kulcsszavakra rákeresve a találati lista első oldalán szerepel egy honlap, akkor nagy valószínűség szerint keresőbarát kialakítású.
Érdemes egy konkrét példán keresztül is szemléltetni. Például a „Shoes Kft” cipők nagykereskedelmével foglalkozik. A cég nevére rákeresve szinte biztosan az első helyen fog szerepelni a találati listán a honlapja, ebből azonban még nem derül ki, hogy keresőoptimalizált-e, ehhez további kulcsszavakra kell rákeresni. Ilyenek például a „cipő kereskedelem”, „cipő nagykereskedelem” vagy a „cipő viszonteladás”. Az eredmény akkor mondható igazán jónak, ha az első három hely valamelyikén látható a vállalkozás honlapja.
Linképítés
A keresőoptimalizálás egyik hatékony eszköze a linképítés, ami a honlapokra mutató linkek, hivatkozások más hasonló témával foglalkozó weblapokon, linkgyűjteményekben való elhelyezését jelenti. Ezzel a módszerrel nem csupán a honlap látogatottsága növelhető, hanem a keresők találati listájában is előrébb kerül. Azonban nemcsak az oldalra mutató linkek mennyisége, hanem a minősége is fontos, így a nem releváns, azaz a témához nem kapcsolódó oldalakon elhelyezett linkek ellenkező hatást válthatnak ki. Bár a megfelelő oldalak felkutatása, kiválasztása sok időt vesz igénybe, és az eredménye sem azonnal jelentkezik, ennek ellenére érdemes foglalkozni vele, mert az egyik leghatékonyabb látogatottságnövelő technika.