A felhasználói élmény (User Experience, röviden UX) kialakítása egy olyan design létrehozásának a folyamata, amely a felhasználók számára a böngészés során értelmes és releváns élményt nyújt. A felhasználói élménytervezést gyakran használják olyan kifejezésekkel, mint a „felhasználói felület” és a „használhatóság”, ezek kiemelten fontos elemei a UX designnak, ugyanakkor maga a fogalom számos más területet is lefed. Ez magában foglalja egy szolgáltatás vagy termék megszerzésének és integrálásának teljes folyamatát, beleértve a márkaépítéssel, a tervezéssel, a használhatósággal és a hibaelhárítással kapcsolatos szempontokat is.
A felhasználói élmény (UX) javítása
Egy weboldal akkor lesz sikeres, ha a készítők törekednek a lehető legjobb felhasználói élmény kialakítására, és megtesznek mindent, hogy a látogatók a lehető leghamarabb megtalálják, amit keresnek. Ez nem mindig könnyű feladat, de már a tervezésnél oda kell figyelni, hogy a kialakítás miatt ne veszítsen látogatókat a weboldal tulajdonosa, és nem az a fő szempont, hogy már csak legyen kész az a weboldal. Minden területen elég sok a konkurencia, és kiemelkedni csak úgy lehet a tömegből, ha a felhasználók elégedetten távoznak a weboldalról, és késztetést éreznek arra, hogy legközelebb is meglátogassák azt.
Néhány fontos tanács
- Ne kelljen keresni a szövegben az információt. A felhasználók nem figyelnek mindenre, hiszen előfordulhat, hogy csak rákattintott az első Google találatra, és 1 perce van megtalálni a választ. Nem fogja elolvasni a hosszabb leírásokat, vagy hosszasan görgetni egy termék árának megtalálásához. Ha nem találja, amit keres, tovább lép. A lényeget mindig jól látható módon emeljük ki az oldal tetején.
- A látogató nem fogja megvásárolni az összes terméket és nem fog minden szolgáltatást igénybe venni a weboldalon. Nem szabad mindent egyszerre eladni, mert ez fordítva is elsülhet. Fontos megtalálni az egyensúlyt a termékek és a szolgáltatások bemutatása és ajánlása között.
- A weboldal felépítése legyen logikus. Érdemes a jól bevált módszereket alkalmazni, és a nagyon különleges webes megoldásokat kerülni. Sajnos nincs ideje senkinek megtanulni egy weboldal használatát.
- Érdemes praktikus tanácsokkal vagy ajándékokkal ellátni a látogatókat, illetve vásárlókat, hogy máskor is visszatérjenek az adott weboldalra. A figyelmesség a gyors ügyintézés mellé további pozitív élményt nyújt a felhasználóknak.
- Folyamatosan tesztelni kell a weboldal működését, és elemezni a statisztikai vagy éppen a viselkedési adatokat. Ha valami nem működik a weboldalon, akkor erről nagyon kevés esetben érkezik visszajelzés, a legtöbb esetben elhagyja a látogató a weboldalt.
Az utolsó tanács, ami egyben a legfontosabb is, sokkal inkább kötelező, mint javasolt. Ez pedig nem más, mint a sebesség optimalizálása. A mai rohanó világban fontos, hogy minden eszközről a lehető leggyorsabban és persze ugyanolyan élvezhető módon jelenjen meg a keresett tartalom. Ma már több embernek van mobiltelefonja, mint asztali számítógépe vagy laptopja. A weboldalakat túlnyomó többségben telefonokról böngészik.