A CTA vagyis a cselekvésre ösztönzés, ahogy a neve is mutatja, egy felhívás a weboldal által kívánt konverzió végrehajtására. Lényege, hogy ösztönözze a látogatókat arra, hogy például töltsenek ki egy kérdőívet, iratkozzanak fel egy hírlevélre vagy vásároljanak; vagyis az oldalon belül hajtsanak végre egy feladatot.
Mi az a CTA?
A CTA vagyis a cselekvésre ösztönzés, ahogy a neve is mutatja, egy felhívás a weboldal által kívánt konverzió végrehajtására. Lényege, hogy ösztönözze a látogatókat arra, hogy például töltsenek ki egy kérdőívet, iratkozzanak fel egy hírlevélre vagy vásároljanak; vagyis az oldalon belül hajtsanak végre egy feladatot. A digitális világban az egész konverziós folyamatot „konverziós tölcsér”-nek (conversion funnel) nevezik, és a cselekvésre ösztönzés indítja el az egész folyamatot.
A cselekvésre ösztönzés (CTA) nélkül egyszerűen nem lesznek konverziók a weboldalon. A CTA minden weboldal kötelező eleme!
Hol és mikor használunk cselekvésre ösztönzést?
A CTA egy sokféleképpen használható eszköz, mely a marketing kommunikáció szerves részét képezi. A leghatékonyabb eszköz a konverziós arány növelése, ezért mindig ott kell elhelyezni őket, ahol a leghatékonyabban működnek:
- A weboldalon a látogatókat és érdeklődőket alakítja vásárlókká (LEAD). A cselekvésre ösztönzés típusa attól függően változik, hogy mi a cél, mi tekinthető konverziónak a weboldalon. Egy űrlap kitöltése, hírlevél feliratkozás, vagy akár vásárlás befejezése is lehet konverzió, attól függően, hogy mi a cél, amit el szeretnénk érni a látogatókkal.
- Egy blog kiváló hely a cselekvésre ösztönzők (CTA) számára, mivel folyamatosan új tartalom kerül ki rá, ami új látogatókat vonz, akik konverziókat hajthatnak végre. Ráadásul egy blogban részletesen kifejthető egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos minden előny, ami segít a felhasználóknak abban, hogy elvégezzék a kívánt konverziót. Érdemes a blog bejegyzések bekezdéseit magával a cselekvésre ösztönzővel elválasztani, valamint minden bejegyzés végére is elhelyezni.
- Az emailek is kiváló lehetőséget kínálnak a cselekvésre ösztönzésre. Mivel az email általában rövid és lényegre törő, az egész egy cselekvésre ösztönzés, a végén egy cselekvésre ösztönző gombbal.
A következő 11 trükkel elősegíthető, hogy a weboldalra látogatók elvégezzék a kívánt konverziókat.
1. Legyen egyértelmű, mit kínál a weboldal a látogatóknak
A cselekvésre ösztönzésnek (CTA) mindig egyértelműnek és konkrétnak kell lennie, soha ne használjunk általános kifejezéseket, mint például az „Előfizetés” gomb. Mindig egyértelműen kell jelezni, mi fog történni, amennyiben a gombra kattintanak. Hatékonyabb, egy rövid mondat el helyezése, ami félreérthetetlen. Például: „Előfizetek a havi szolgáltatásra”.
2. A hajtás felett legyen
A CTA-t az oldal hajtása felett kell elhelyezni, hogy akkor is lássák a látogatók, ha nem görgetnek lejjebb az oldalon. Azonban ezt kellő odafigyeléssel kell tenni, mivel azt a látszatot is el kell kerülni, hogy agresszívan szeretnénk valamire rávenni a felhasználókat. A legjobb mód erre, ha a hajtás feletti részre mint egy „mini” oldalként tekintünk, ami a legfontosabb információkat tartalmazza, melyekkel felkelthető a felhasználók figyelme. A görgetés után pedig minden, az értékesítést támogató részletes tartalom megjelenhet.
Ennek a technikának az az előnye, hogy gyorsan felkelti a látogatók figyelmét, ezáltal a weboldal visszafordulási aránya is csökkenni fog.
3. Hierarchia kialakítása
Sok esetben több elem is található a weboldalon, melyek elterelhetik a felhasználók figyelmét a fő cselekvésre ösztönző gombról. A legjobb módja, hogy kiemeljük a fő CTA-t, ha például a mérete a lehető legnagyobb és a színe a legfeltűnőbb.
4. Igék és felszólító módok
A CTA gombnak minden esetben cselekvésorientált szöveget kell tartalmaznia. Ez a leghatékonyabban igék és felszólító mód használatával érhető el, ami felkelti a felhasználók figyelmét és ösztönzi őket. Például:
- Töltsd le a videót!
- Iratkozz fel a hírlevélre!
- Fizess elő egy hónapra!
- Nézd meg a fényképet!
5. Ki kell emelni a környezetéből
A cselekvésre ösztönző gomb használata során minden esetben az oldal hátterével ellentétes, élénk színeket javasolt használni. Ezzel biztosítható, hogy biztosan észrevegyék azt a felhasználók. A leghatásosabb színek a piros és a narancssárga.
6. Egyedi formák
A leggyakrabban használt CTA gomb forma a téglalap. Azonban ettől nyugodtan el lehet térni. Ne csak a színekkel, a formákkal is keltsük fel a látogatók figyelmét. Kerekítsük le a gomb sarkait, és használjunk árnyékolást. Az árnyékolással ráadásul egyértelműen jelezhető, hogy ez egy kattintható gomb, ami szöveget is tartalmaz. Azonban arra mindenképpen figyelni kell, hogy túlságosan ne térjen el a megszokottól, mivel az félrevezetheti a felhasználókat.
7. Legyen egyszerű
A cselekvésre ösztönző gomb szövegének nem szabad túl hosszúnak, vagy szókimondónak lennie. A cél az, hogy a látogatók gyorsan és habozás nélkül döntsenek és kattintsanak; a túl sok szöveg ebben akadályozhatja őket. A legjobb taktika az, ha maximum 5 szót használunk a cselekvésre ösztönzésben.
8. Kizárólag egyes számban beszéljünk
A cselekvésre ösztönző szövegnek közvetlenül a látogatót kell megszólítania. Ahhoz, hogy végrehajtsa a konverziót, éreznie kell, hogy konkrétan Őt szólítjuk meg, és nem az egész világot (bár gyakorlatilag ez történik). A lényeg, hogy minden esetben egyes számban kell fogalmazni:
- Töltsd le…
- Iratkozz fel…
- Vásárold meg…
- Fizess elő…
9. Tegyük sürgőssé a konverzió végrehajtását
A CTA szövegének elő kell segítenie, hogy a látogatók tegyék meg az első lépést: kattintsanak a cselekvésre ösztönző gombra. Minél jobban sürgetjük a konverzió végrehajtását, annál valószínűbb, hogy ügyfelekké válnak. A következő kifejezések jó példák lehetnek:
- Csak ma
- Ne maradj le
- Azonnal
- Most
10. Helyezzük kontextusba
A látogatók számára mindig egyértelműnek kell lennie, hogy mi fog történni, amennyiben a CTA gombra kattintanak. Ezen felül a gombnak minden esetben kapcsolódnia kell az őt körülvevő tartalomhoz is, mert ennek hiányában becsapva fogják érezni magukat a felhasználók. Ezen felül a tartalomnak relevánsnak kell lennie, a felhasználók egy problémájára kell megoldást nyújtania. Ezzel elősegítő, hogy végrehajtsák magát a konverziót.
A lényeg, hogy a tartalom minden esetben szorosan kapcsolódjon a cselekvésre ösztönző gombhoz.
11. Tesztelés
Miután elhelyeztük a weboldalon a cselekvésre ösztönzést, nem dőlhetünk hátra. Le kell tesztelni, hogy milyen eredményt, milyen átkattintási és konverziós arányt érünk el a használatának segítségével.
Ráadásul ezeket a mutatókat lehet növelni is; ezért folyamatosan tesztelni kell, hogy az elhelyezésének vagy a színének a változtatása milyen hatással van a weboldalon végrehajtott konverziók számára.
Összefoglalás
Egy hatékony cselekvésre ösztönző gomb létrehozása nem szabad, hogy bonyolult folyamattá váljon. Nagyon sok esetben a legnyilvánvalóbb, első logikus megoldás bizonyul a leghatékonyabbnak. Mindaddig, amíg arra törekszünk, hogy a felhasználók számára a legegyszerűbbé tegyük a konverzió elvégzésének folyamatát, jó úton haladunk a sikerek felé!