A PageRank értéke az a mérőszám, amit már 1998-tól egy oldal erősségével kapcsolatos legfontosabb értékként kezelnek az internetezők, hiszen Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói ebben az évben dolgozták ki ezt a típusú algoritmust. Ez a szám a különböző weboldalak linkjeinek népszerűségének megállapítására alkalmas, azonban ez a szám az átlag felhasználók előtt nem ismeretes. A PageRank mellett számos más weboldal-erősség mérésére alkalmas mérőszámokat is használnak a szakemberek.
Google PageRank
A PageRank értéke az a mérőszám, amit már 1998-tól egy oldal erősségével kapcsolatos legfontosabb értékként kezelnek az internetezők, hiszen Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói ebben az évben dolgozták ki ezt a típusú algoritmust. Ez a szám a különböző weboldalak linkjeinek népszerűségének megállapítására alkalmas, azonban ez a szám az átlag felhasználók előtt nem ismeretes. A PageRank mellett számos más weboldal-erősség mérésére alkalmas mérőszámokat is használnak a szakemberek.
Vége a PageRank ellenőrzésnek?
Lehetséges, hogy lejárnak a PageRank ellenőrzések, egy ezzel kapcsolatos hírt az egyik Google-nél tevékenykedő szakember szellőztetett meg. Az eddigiekben olyan módon ismerhettük meg a különböző oldalak PageRank értékét, hogy különböző időközönként a Google nyilvánosan megjelentette ezeket, erre azonban nagyon rég került utoljára sor. Valamilyen szinten mindenképp fontos ez az érték, de annyira nem, amennyire az emberek nagy része gondolja, hiszen a köztudatban gyakorlatilag csak ez az érték ivódott be, holott számos más fontos mérőszám is létezik.
A keresőoptimalizálás sokkal összetettebb annál, minthogy csak egy értéket kellene figyelembe venni. A szakemberek már hosszú ideje nagy hangsúlyt fektetnek sok más részletre is, mivel rendkívül összetettek a Google algoritmusai, a weboldalak. Fontos megismerni többek között a Domain Authority (DA) és Page Authority (PA) neveket is, mivel ezek is rendkívül fontos mérőszámok egy weboldal kapcsán.
Page Authority
A Page Authority (PA) a Moz.com által kifejlesztett pontszám egy százas skálán, mely azt jellemzi, mennyire erős egy oldal a keresők szerint. Miden oldal külön Page Authority értékkel rendelkezik. Minél nagyobb ez a szám, annál erősebb az oldal ereje. Az értékek logaritmus skála szerint növekednek mely azt jelenti, hogy 20-ról 30-ra egyszerűbb eljutni mint 60-ról 70-re. Az értéket számító algoritmust folyamatosna fejlesztik, ezért az érték folyamatosan kis mértékben változhat.
Domain Authority
A Domain Authority (DA) hasonló a Page Authorityhez. Ez is egy százas logaritmus skálán elhelyezkedő érték, de a Domain Authority az egész domain értékét jellemzi. Minden domain csak egy Domain Authority értékkel rendelkezik.
A Page Authority és a Domain Authority értéket több keresőoptimalizáló szoftverrel is lehet mérni, és az online SEO elemzők is mutatják ezeket az értékeket. A PA és a DA értékeket a Moz.com Open Site Explorer oldalon is le tudjuk kérdezni. https://moz.com/researchtools/ose/
MozRank
A MozRank (mR) szintén a Moz.com által kifejlesztett és használt mérőszám, mely a weboldal link népszerűségi mutatója 0 és 10 között. Ez a moz skála is logaritmikus. A MozRank érték két tizedesjegy helyértékkel kerül kijelzésre. A MozRank értéket az erős és értékes oldalakról kapott nem vásárolt link javíthatja.
MozTrust
A MozTrust hasonló a MozRankhoz, szintén a moz.com fejlesztése, de a link népszerűség helyett a link bizalmat pontozza. Minél nagyobb bizalmat kapott oldalakról kapunk linket, annál nagyobb lesz a mi honlapunk MozTrust értéke is. Itt is 0-tól 10-ig terjedő logaritmikus skálán kap a honlap pontokat.
TrustRank
A TrustRank a Google PageRank utódja és továbbfejlesztett verziója. Ez az algoritmus azért lett létrehozva, hogy az értéktelen jellegű weboldalakat kiszűrje. Számítása hasonló a PageRank-hoz, azaz a bejövő linkeken alapul a számítása, de ennél az algoritmusnál nem minden link egyenértékű. Az értéktelennek mondott spam oldalakról kapott linkek kisebb mértékben számítanak, mint a megbízható webhelyekről kapott linkek. Bizonyos mértékben a TuskRank érték is manipulálható, ha megbízható weboldalakról kapott bejövő linkekkel.
Alexa Rank
Az Alexa Rank az amerikai Alexa Internet által számított rangsor. Ennél a mutató számnál a minél kisebb érték a jobb. A kevésbé látogatott oldalak 7 számjegyű helyezésről indulnak. Egyes vélemények szerint a rangsorolás nem megbízható, mert az eredmények számítása csak a felhasználók által telepített Alexa alkalmazásokkal lehetséges. Ez pedig nem minden országban ismerik, köztük Magyarországon sem elterjedt csak SEO körökben. Ezért alacsony látogatottságú oldalaknál az eredmények nem minden esetben megbízhatóak.
Konklúzió
Tehát léteznek mérőszámok, melyekkel számszerűen jellemezni lehet egy weboldal erejét. Ezek jó kiindulási pontot jelentenek, és nagyon sok SEO cég figyeli ezeket a számokat a weboldalak elemzésénél. Az biztos, hogy érdemes ezeket a honlapot jellemző adatokat megnézni, de messzemenő következtetéseket csak a számok alapján szerintem nem érdemes levonni. Gyakran előfordul ugyanis, hogy egy alacsonyabb mérőszámmal egy adott kulcsszóra megelőzzük a konkurens honlapot a keresőben.
Hiszen a weboldalaknál a keresőben a találati listán elfoglalt helyezések az igazán fontosak, nem a honlapot jellemző számok. A fenti jellemzők összefüggésben állnak a látogatók számával és a honlapon eltöltött idővel. Egy céges weboldal esetében pedig nem a nagy látogatottság a fontos, hanem a releváns látogatók, ami egyes témáknál lehet nagyon alacsony szám is. Ezért a weboldal erejét talán legjobban az jelzi, hogy hány, milyen erősségű kulcsszóra hányadik helyet foglal el a keresőben.