A keresőoptimalizálást (SEO) 3 fő részre szokás bontani: on-page, off-page és technikai. Ebből a linképítés szinte önmagában kitesz egy fő részt, az off-page SEO-t. Érdemes minél többet tudni róla, mert hivatalosan is a legfontosabb ranking faktorról van szó!
A keresőoptimalizálást (SEO) 3 fő részre szokás bontani: on-page, off-page és technikai. Ebből a linképítés szinte önmagában kitesz egy fő részt, az off-page SEO-t. Érdemes minél többet tudni róla, mert hivatalosan is a legfontosabb ranking faktorról van szó!
Amilyen fontos, olyan sokféle képességett igényel:
- Ismerni kell a linkek típusait és hasznosságát
- Meg kell tudni találni a linkelési lehetőségeket
- A kapcsolatépítésen és kapcsolattartáson alapszik
- Szükség van a link-elemző és kapcsolatfelvételt segítő szoftverek teljeskörű ismeretére
Ezért az, hogy valaki kezdő szintről haladóvá váljon a linképítésben, sok-sok gyakorlást és tapasztalatot igényel.
A linkek típusai: Melyik link mennyire hasznos?
Amit már az elején fontos leszögezni: Nem mindegy, milyen oldalról érkezik a hivatkozás – tehát nem minden link hasznos, sőt! A való életben ha valaki megdicsér minket, nem mindegy, hogy az illető az édesanyánk, a főnökünk, vagy egy világszinten is elismert szaktekintély az iparágunkban. Így működik ez a linkekkel is. Minél hitelesebb forrásból érkezik az említés, annál nagyobb értéke van.
Mitől függ, hogy egy oldal hiteles?
Röviden: Minél több és „jobb” linket kap más oldalaktól, annál hitelesebb.
A „jó link” ezt jelenti:
- Releváns (tehát témába vág)
- Hasznos (tehát plusz információt szolgáltat az olvasónak)
- Természetes (tehát nem csak önös érdek miatt történik a linkelés)
Hogyan lehet leellenőrizni egy oldal hitelességét?
Ilyenkor két mérőszámot keresünk:
- DA (Domain Authority, az egész weboldal hitelessége)
- PA (Page Authority, az adott aloldal vagy cikk hitelessége, ahonnan a link érkezik)
A DA és PA értékét eredetileg a Moz találta ki, de mára sokan átvették a koncepciót. Ezért a legtöbb linkelemző SEO eszköz már megmutatja a hitelességi értéket, így gyakorlatilag másodpercek alatt kideríthető, hogy egy adott oldal mennyire hiteles.
A cél az, hogy minél nagyobb számokat lássunk. A legjobb az, amikor a DA és a PA is magas.
Ezt szinte minden szoftver más módszer alapján számolja, a Moz például beleveszi a linkek számát az egyenletbe, míg az Ahrefs szinte teljesen figyelmen kívül hagyja. Az Ahrefsnél a DA értéknek a DR (Domain Rating) felel meg, míg a PA értéknek az UR (URL Rating).
Az Ahrefs a mutatóinál inkább azt figyeli, hogy az oldalak, amelyektől a linkek származnak, mennyire hitelesek.
Ezért előfordulhat olyan eset, hogy egy oldalnak szinte alig van bejövő linkje, mégis viszonylag magas a DR-je, mert a hivatkozó oldalak jó minőségűek.
Sok oldal van, ahova több száz link is mutat, a DR mégsem éri el a 20-at sem, mert a linkek egyszerűen gyengék.
A piacon lévő harmadik ismert szereplő a Majestic SEO, amelyik a Trust Flow és a Citation Flow értékeket használja. A TF a hitelességet, míg a CF a linkek számát mutatja. Itt arra törekszünk, hogy minél magasabb TF értéket találjuk. Ahol magas a CF (tehát sok linkje van), de alacsony a TF (tehát nem elég hiteles), ott szinte biztosak lehetünk benne, hogy a linkek alacsony hitelességű, gyenge minőségű oldalról jönnek.
De ahhoz, hogy a weboldalunkat hitelessé tegyük, nem csak azt kell figyelnünk, hogy honnan érkeznek a linkek – hanem azt is, hogy hova!
A természetes linkprofil
A Google és a többi keresőmotor figyeli azt is, hogy az oldal, amire a linkek érkeznek, mennyire tűnik természetesnek.
Bármelyik hiteles weboldalt megnézzük, azt találjuk, hogy a linkek nagy része a főoldalra mutat, illetve a bejövő linkek folyamatosan érkeznek és nem szakaszosan. Ezt hívják link velocitynek, amelyik a szerzett hivatkozások időbeli alakulását vizsgálja. A cél az, hogyha szerzünk 12 linket, akkor azokat mondjuk ne 1 hónap alatt szerezzük és utána 11 hónapig ne jöjjön egy link se az oldalunkra. Hanem osszuk szét időben, és jöjjön inkább 1 éven keresztül havi 1 link. Persze itt sok olyan tényező van, amit nem mi kontrollálunk, de mindenképp érdemes törekedni a folyamatosságra.
Tehát fontos, hogy:
- hiteles oldalról jöjjenek a linkek és
- Időben folyamatosan épülve, fejlődve épüljenek.
Ez után pedig következik az igazi gyakorlat!
A kapcsolatfelvétel (outreach)
A linképítésnek talán ez a legkevésbé megfogható és a legnehezebben megtanulható része. A legtöbben azt rontják el, hogy csak kérnek, de semmit sem adnak cserébe.
Pedig a marketing egyik alapszabálya: Mindig először adj, és csak aztán kérj!
Azzal, hogy valaki linkel az oldalunkra, tulajdonképpen értéket ad nekünk. Erre csak akkor lesz hajlandó, ha cserébe mi is értéket adunk neki.
Az outreach-nél nincsenek kőbe vésett szabályok és lépésről-lépésre összerakott stratégiák, hiszen emberi kapcsolatépítésről van szó (ettől is olyan megfoghatatlan).
De létezik pár trükk és módszer, amivel jelentősen megnövelhetjük az esélyét, hogy linket kapjunk. És ez még a legkevesebb, amit nyerünk. A linképítéssel olyan online kapcsolatrendszert tudunk kiépíteni, ami hosszútávon az egyik leggyümölcsözőbb befektetés lehet egy vállalkozásban.
- 1. tipp: A linkelés megkönnyítése
Minél kevesebb dolga van a szerkesztőnek a hivatkozás elkészítésével, annál nagyobb az esélye, hogy végrehajtja. Ezért fontos minden terhet levenni róla. Például érdemes kijelölni neki a link pontos helyét (melyik aloldalon, pontosan melyik mondatban legyen elhelyezve), hova mutasson a link, stb. - 2. tipp: Először adni, és csak aztán kérni
Amennyiben a szerkesztő egy követelőző levelet kap, hogy linkeljen innen ide, az nagyon egyoldalú, és ritkán fog valóban linkelést hozni. Érdemes tehát először adni valamit, például ingyen tartalmat, vendégcikket. Ezzel valós, kézzel fogható értéket fog kapni a szerkesztő, és sokkal könnyebben linkel át más oldalra a vendégcikkből, mert érzi, hogy valamit azért neki is adnia kell. A vendégcikk mellett akár valami technikai hibára is fel lehet hívni a szerkesztő figyelmét az oldalán, és egyből megoldást nyújtani rá. Ilyen például a törött linkek építése:- keresni az oldalon egy linket, ami 404-es hibaoldalra dob
- erre felhívni a szerkesztő figyelmét
- megoldást nyújtani rá azzal, hogy a saját, releváns és minőségi tartalmat ajánljuk fel neki a 404-es oldal kicserélésére
- 3. tipp: Jó időzítés
A legtöbb weboldal tulajdonos vagy szerkesztő elfoglalt, ezért nagyon könnyen el tud veszni a postaládájukban az email. Érdemes tehát akkor felvenni velük a kapcsolatot, amikor a leginkább üres a postaládájuk. Ez az időpont nagyon sok mindentől függ, de alapvetően a kedd-szerda-csütörtök az, amikor a legnagyobb az email megnyitási arány (pénteken már sokan eleresztik a hetet, hétvégén nem nyitják meg az emaileket, hétfőn pedig emiatt tele van a postaládájuk). Ha valaki nagyon aktív közösségi média felületeken, akkor láthatjuk, hogy mikor aktív online. Vagy akár ott is fel lehet venni a kapcsolatot velük, ha emailre épp nem reagálnak.
Összefoglalás
A linképítés nagyon fontos SEO eszköz, a Google többször is elismerte hivatalosan, hogy benne van a top 3 ranking faktorban.
És ez Magyarországra is igaz. A piac jóval kisebb és le is van maradva a nemzetközi piachoz képest (ahol a linképítés már sokkal nehezebb és kevésbé megtérülő befektetés), így jó linképítéssel igen jó eredményeket el lehet érni.
Érdemes tehát minél jobban elmélyülni benne, mert bár nehezen tanulható és sok gyakorlást igényel – hatalmas a megtérülése hosszútávon!