Akinek van honlapja és szeretne a keresőkből látogatókat, az nagyon hamar találkozik a meta elemekkel, más néven meta tag-ekkel (ejtsd: "teg"). Sok helyen hallani, hogy a meta elemek felett eljárt az idő, és a használatuk teljesen felesleges. Ez véleményem szerint nem igaz. Bár korábban tényleg nagyobb szerepük volt a meta elemeknek mint mostanában, azonban ez inkább a keresők fejlődésének tudható be.
Korábban a tartalom kisebb szerepet kapott, és a meta elemek voltak a hangsúlyosabbak. Ez az arány megfordult, de a meta elemeket ma sem lehet leírni. De mik is ezek pontosan, és miért van ezeknek az elemeknek olyan nagy jelentősége? Ebben a részben a meta elemeket és azok használatát fogom bemutatni.
A meta elemek a keresőknek nyújtanak információkat a honlap tartalmával kapcsolatban. Ezek az elemek a honlapon nem láthatóak, csak a honlap forráskódjában. Sokan úgy gondolják, hogy a meta elemek használata már a múlté, de ez szerencsére nincs így. Az biztos, hogy a meta elemek veszítettek korábbi jelentőségükből, azonban használatuk még ma is elengedhetetlen. A keresők ma már vannak annyira fejlettek, hogy a meta elemek nélkül is be tudják azonosítani egy honlap tartalmát, de a meta elemek egyfajta útmutatást jelentenek a keresőknek, miről is szól az adott honlap.
A legfontosabb ér talán a meta elemek használata mellett, hogy a keresők találati listájában ma is még rendszerint a cím és a meta leírás jelenik meg. Ha megfelelő meta elemeket használunk, várhatóan a találati listáról is több érdelkődőt kapunk.
Title elem
A title elem, azaz a weboldal címe nem számít kifejezetten meta elemnek, azonban használata ugyanolyan fontos. A title elemet látjuk a böngészők tetején, a böngésző fülén, de a találati listában is ez szerepel címként, ha megfelelő hosszút adunk meg. Fontos, hogy a title elem kulcsszóban gazdag legyen, és a kulcsszavak lehetőleg az elején szerepeljenek. A title elemek minden oldalhoz egyedileg készüljenek, figyelem felkeltőek legyenek, 15-70 karakter közötti hosszúsággal.
A title elem használata
Meta keywords
Ebben a meta elemben soroljuk fel az adott oldalra jellemző kulcssszavakat. Korábban sokkal nagyobb jelentősége volt a meta keywords használatának, mint napjainkban. Azonban használata napjainkban is alapvető eleme a honlapkészítésnek. Fontos, hogy a tartalomra jellemző kulcsszavakat használjunk, és 8-10 szónál többet nem érdemes megadni. A kulcsszó ebben az esetben is lehet kifejezés is, mely több szóból áll.
Meta keywords használata
Meta description
A meta description, azaz meta leírás a jelentőségéből az utóbbi időben szintén veszített, azonban használata továbbra is ajánlott. A leírást figyelemfelkeltőre, 150-200 karakternél ne hosszabbra, és lehetőleg kulcsszavakban gazdagra készítsük el. Fontos, hogy értelmes szöveget írjunk, mely felkelti az érdeklődést a honlapunk iránt. A meta description legyen egy rövid bevezető vagy összegzés honlapunk adott oldalának.
A meta description használata
Képek meta leírása
Az igazság az, hogy a képekhez nem tartoznak meta leírások, én mégis a meta leírások közé sorolom a képeknél használatos alternatív leírást. Mivel a keresők nem tudják 100%-osan beazonosítani a képek tartalmát, ezért különösen fontos, hogy a képek tartalmát elmagyarázzuk a keresőnek. Ezt az "alternativ-text", valamint a "title" megadásával tehetjük meg. A kép címe jelenik meg a böngészőben ha a kép fölé visszük az egeret, a kép hiányában pedig az alternatív leírás jelenik meg.
Az alternativ-text és a cím megadása képeknél
Egyedi meta leírások
A fent feltüntetett elemek mindegyikére igaz, hogy minden honlapoldalhoz egyedit készítsünk. Ha például ugyanazt a leírást használjuk minden oldalon, az azt jelenti a kereső számára, hogy minden oldalunk ugyanarról szól. Ez a honlapunkhoz tartozó webmester eszközben hibaként jelenik meg. Az egyedi oldalcímmel és az egyedi meta description megadásával magunk szabályozhatjuk honlapunk megjelenését a keresők találati listáján.